Zijn er op de evenaar seizoenen?

Volgens de stand van de aardas zou het in de herfst en in de lente het warmst zijn (De zon staat loodrecht op de evenaar) en in de zomer en de winter wat kouder zijn (niet loodrecht op de evenaar)

Klopt wat ik hier zeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (5)

Ja, maar anders, bv een droge tijd en een kleine en een grote regentijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is er altijd erg heet en er zijn geen seizoenen

Op de evenaar staat de zon tweemaal per jaar precies recht boven de grond (in het zenit). Dit geldt overigens voor het gehele gebied tussen de beide keerkringen. Daarom is het op de evenaar meestal erg heet en zijn er ook geen seizoenen, zoals die in gematigde gebieden als Nederland en België worden gekend. Wel kent men er vaak een natte en een droge tijd. De zonkracht is op de evenaar gemiddeld het grootst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedergeval heeft men rond de evenaar het regenseizoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rond de evenaar kent men in sommige gevallen wel degelijk een seizoen. Echter, deze wordt -zoals je aangeeft- niet zozeer veroorzaakt door de invalshoek van de zon ter plekke, maar meer door veranderende luchtstromingen. Deze brengen dan droge of vochtige licht met zich mee, en je spreekt van een droog of nat seizoen. Let wel: Dit is zeker niet op alle évenaarsregios'van toepassing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee er zijn geen seizoenen op de evenaar.
In grote delen van de de evenaarszone is er wel een droog en nat seizoen. Maar lang niet overal.
In het Noorden (Senegal ,Thailand , Nicaragua...) zijn er natte seizoenen die ongeveer overeen komen met onze zomer. Let wel : de natte seizoenen zijn doorgaans warmer en drukkender dan de droge periode.De regen valt meestal op een vast moment , namiddag-vooravond in de vorm van een heftig maar kort onweer.
Het droge seizoen (Noorden) is het echt aangenaam zonneweer met temperaturen overdag tussen 28°c en 35°c en 's nachts rond de 20°c (Ik weet dat omdat ik enkele maanden per jaar in dat gebied verblijf)
Maar de seizoenen nat en droog zijn niet overal bekend.
Er zijn zefls woestijnen (Z Amerika) die nog in geen 100 jaar regen gezien hebben.
Door het opwarmen van de Aarde ontstaat er ook een anomalie : bijvoorbeeld Tanzania en Kenia (neigend naar het Zuiden) , die het natte seizoen voor een groot deel aan zich voorbij zien te gaan...dit is een nieuw verschijnsel ....dat me eerder zou verachten in de droge sub-tropen.
Ook de gebergtestreken hebben een eigen klimaatsysteem , dat niet in de categorie nat-droog valt.
Dan zijn er nog de oerwouden , waar het ook in het droge seizoen extreem vochtig is.